Donbas

donbass_01

Sergiej Łoźnica znany jest ze swojego mrocznego spojrzenia na otaczającą rzeczywistość. Świat skąpany w czarnych barwach, groteska rysowana jest grubą kreską, a śmiech wywołują sytuacje raczej dramatyczne. Jego Łagodna pokazywana była w ubiegłym roku w konkursie głównym Cannes. Donbas znalazł się w selekcji pobocznej festiwalu i był filmem otwarcia Un Certain Regard. Ukraiński twórca otrzymał za stwój film nagrodę za reżyserię.

Łoźnica przygląda się konfliktowi rosyjsko – ukraińskiemu w zachodniej części kraju. Jeżeli spodziewacie się po jego filmie jakiegoś wyjaśnienia, o co tam chodzi, czeka was spore rozczarowanie. Twórca od początku zaciera granice między fikcją i rzeczywistością, stosuje zabiegi paradokumentalne, używa formatu wiadomości telewizyjnych obok tradycyjnej fabuły, tworząc wrażenie dezinformacji. Donbas ma epizodyczną formę, a reżyser zabiera nas na wędrówkę po skalanym konfliktem rejonie.

donbass_02

Zaczynamy od wizyty w charakteryzatorni, gdzie statyści przygotowują się do udziału w transmisji telewizyjnej, ukazującej okropności wojny. Coś, co na początku wygląda jak plan filmu, okazuje się prawdziwym miejscem, gdzie doszło do wybuchu. Za chwilę ktoś oblewa lokalnego polityka gnojówką, broniąc swojego dobrego imienia, zniszczonego przez władzę. Oglądamy niemieckiego reportera, który próbuje dociec, kto jest dowódcą rosyjskiej grupy paramilitarnej. Jakiś mężczyzna – a potem chłopiec – przeprowadzają nas przez bunkier, w którym żyją ludzie pozbawieni mieszkań na skutek wojny. Jesteśmy świadkami sceny linczu na ukraińskim bojowniku o wolność, nazywanych przez Rosjan faszystą.

Zobacz również: recenzja filmu Łagodna

Z oglądanego zlepku scen, które połączone są ze sobą niemalże niewidzialną nicią narracyjną, wyłania się dołujący obraz świata, w którym krzyżują się wpływy wojskowe, polityczne i religijne. Widzimy jak manipuluje się informacją, jak szantażuje się ludzi, jak wielką rolę propagandową odgrywa sukces oraz tożsamość skupiona wokół wojska. Jeżeli jest jakiś reżyser, który potrafi przeciągnąć publiczność przez bagno, osmagać ją kijem, a potem wypić z nią brudzia, to jest to tylko Łoźnica.

Ocena: 6/10

Donbass_net

Donbas

reż. Sergiej Łoźnica

2018, Ukraina, Francja, Niemcy, Holandia, Rumunia

W kinach w Polsce od 19 października. Dystrybucja Against Gravity

Zwiastun:

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

Blog na WordPress.com. Autor motywu: Anders Noren.

Up ↑

%d blogerów lubi to: