Fuga

fuga_lead

Na tą chwilę czekaliśmy ponad czterdzieści lat. Polska reżyserka zaprezentowała swój film w sekcji Semain de la Critique festiwalu Cannes po raz drugi od czasu Aktorów prowincjonalnych Agnieszki Holland. Wydarzenie napawa dumą nie tylko z powodu tego faktu. Drugi film Smoczyńskiej, która zaskoczyła wszystkim łamiącymi wszelkie konwencje Córkami dancingu, jest piekielnie dobry i prowokujący. Mimo powolnego tempa tytuł ten przemówić powinien swoją uniwersalnością do wielu widzów. Projekcja w Cannes zakończyła się długimi oklaskami, a reżyserka długo przyjmowała gratulacje od widzów z różnych zakątków świata.

fuga_05.jpg

Alicja (Gabriela Muskała) wyłania się na dworcu w Warszawie znikąd. Dobrze ubrana kobieta ma nieobecny wzrok i najwyraźniej zatraciła kontakt z rzeczywistością. Po dwóch latach życia na ulicy trafia do szpitala. Nie współpracuje z lekarzami. Nie wie, kim jest, skąd się wzięła. Doktor, który się ją zajmuje, stawia warunek. Albo pójdzie z nią do telewizji, albo trafi do więzienia. Alicja bierze udział w programie o zaginionych osobach i bardzo szybko ktoś dzwoni do studia. Kobieta nazywa się Kinga, pochodzi spod Wrocławia, ma męża i dziecko i słuch o niej zaginął dwa lata temu. Powrót do rodzinnego domu nie będzie jednak łatwy ani dla niej, ani dla rodziny.

Zobacz również: recenzja filmu Twarz

Fuga dysocjacyjna, które zdiagnozowano u Alicji, to zaburzenie nerwowe pojawiające się po jakimś traumatycznym wydarzeniu. Bohaterka śni, że jest pogrzebana pod ziemią, że z trudem się z niej wygrzebuje. Nic dziwnego, bo dla męża i syna była martwa. Do domu wrócił ktoś zupełnie inny. Krótko obcięte włosy, szorstkie zachowanie, niewybredne słownictwo. Alicja chce odzyskać dowód osobisty i wieść dalej swoje życie. Nie wskoczy do domu, nie zacznie sprzątać, gotować obiadu, spotykać się z rodzicami i koleżankami. Ten świat jest dla niej obcy, zupełnie jak pięcioletni Daniel i facet, z którym go poczęła. Oni też nie widzą w niej dawnej mamy i żony. Nie dziwi nerwowe zachowanie, chłopczyk podkładający pinezki na łóżku nieznajomej osoby, wyzywający ją od gnojków. Były mąż kwituje jej wygląd określeniem, że „wygląda jak kurwa”. Cóż, Kinga to nie Alicja.

fuga_03

Fuga oparta jest na prawdziwym wydarzeniu, które Muskała zobaczyła w telewizji. W tej historii jest jednak o wiele więcej, niż sentymentalna historia o próbie przypomnienia sobie przeszłości. Kinga wymazuje nie tylko swoją pamięć, ale też role, które przypisuje jej społeczeństwo. Kochająca Matka Polka, wierna żona, elegancka nauczycielka, posłuszna córka. Podobnie jak w poprzednim filmie Smoczyńska wyzwolił obraz Syrenki spod disnejowskiego, cukierkowego kieratu, to samo robi tutaj z ugruntowanym obrazem kobiety. Potrzeba zmiany, zdefiniowania siebie jest tak silna, że nikt nie powinien starać się jej zatrzymać. „Bądźcie sobą, bądźcie wolne” mówią twórczynie scenariusza. Mocniejszej, feministycznej wymowy, trudno sobie wyobrazić.

Pięknie nakręcony, w zimnych barwach film, inspirowany jest obrazami Alex Urban oraz fotografiami amerykańskich twórców (Brookie Didonato, Cristina Coral, Evelyn Benicova). Jakub Kijowski wykonał doskonałą robotę. Pięknie skomponowane kadry ogląda się wyśmienicie. Gabriela Muskała jest fenomenalna: magnetyczna, silna, pewna siebie, ale równie gdzieś zagubiona. Aktorka oddaje dramat sytuacji z jakże potrzebnymi, komediowymi niuansami. Powolny rytm filmu może być przeszkodą dla przygotowanych na bardziej pulsujące kino, szczególnie po Córkach dancingu. Nie zawiodą się ci, którzy po Fudze oczekują prowokującego do dyskusji filmu.

Ocena: 8/10

Fuga

reż. Agnieszka Smoczyńska

Polska, Czechy, Szwecja 2018

Film prezentowany w czasie 18. MFF Nowe Horyzonty w ramach Międzynarodowego Konkursu Nowe Horyzonty

Projekcje: 31.07 KNH7 19:15, 01.08 KNH7 13:15

Zwiastun:

Oryginalna publikacja dla MoviesRoom.PL

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

Blog na WordPress.com. Autor motywu: Anders Noren.

Up ↑

%d blogerów lubi to: