OSCARY 2018 – lista laureatów

oscarsparty

Za nami noc Oscarów 2018. 90 ceremonia rozdania Nagród Akademii Filmowej zostanie zapamiętana jako… jedna z najnudniejszych w historii. Nikt nie pomylił kopert, nikt nie wyskoczył nago na scenę, nie było protestów czy rękoczynów. Komentarze polityczne były dość bezpieczne, a żarty należały raczej do kategorii „sucharów”. Tylko dwa razy zrobiło się trochę bardziej interesująco.

Raz, gdy na scenę wyszła Frances McDormand, która po odbiorze nagrody za najlepszą rolę żeńską, poprosiła o powstanie wszystkich kobiet nominowanych do Oscarów. Zachęciła wszystkie osoby decyzyjne, by po imprezie (a nie w czasie jej trwania) zgłosili się do nich ci, którzy chcą wysłuchać ich historii i wspomóc finansowo ich projekty. Zakończyła tą wspaniałą, wzruszającą mowę dwoma słowami: „inclusion rider” (w wolnym tłumaczeniu: orędownik równouprawnienia). Aktorka odwoływała się tutaj do badań profesor Stacy Smith, która po przeanalizowaniu danych z filmów wyprodukowanych w Stanach Zjednoczonych doszła do wniosku, że casting w nich nijak się ma do reprezentacji prawdziwego przekroju społeczeństwa, zarówno jeżeli chodzi o płeć, kolor skóry czy orientację seksualną. W wygłoszonym podczas TED TALK wykładzie, Smith postulowała, żeby osoby z największym wpływem, czyli gwiazdy dużego formatu (tzw. A-listers), miały zagwarantowaną w kontraktach klauzulę, pozwalającą im wpływać na sprawiedliwą reprezentację społeczności w filmach. Po przemowie McDormand pierwsze osoby zaczęły kampanię w mediach społecznościowych, promując tą idę. Zdobywczyni Oscara Brie Larson jest jedną z największych gwiazd, która zdeklarowała się tak właśnie pracować.

 

Wracając do nocy Oscarów. Drugim momentem, tym razem niezamierzenie żenującym, był występ Gaela Garcii Bernala, który „zaśpiewał” na żywo intro do piosenki Remember Me z filmu Coco. Właśnie – zaśpiewał to chyba za duże słowo. Cały Twitter szydzi z tego sympatycznego aktora pisząc, m.in. że nie przetrwałby wstępnego przesłuchania do amerykańskiego Idola. Z jednej strony prawda – Gael powinien skupić się na aktorstwie. Z drugiej – i tak może być z siebie i swoich ziomków dumny, bo – co tu dużo mówić – Meksykanie posprzątali Oscary. I to nie jako służba porządkowa.

Guillermo del Toro

Pora zatem na analizę wygranych. Dość kotrowersyjnie Oscara za najlepszy film i za reżyserię (trochę mniej) zgarnął Meksykanin Guillermo Del Toro za Kształt Wody. Obraz ten wygrał jeszcze w kategoriach scenografia i muzyka oryginalna, zgarniając w sumie cztery statuetki. Ku zakoczeniu wielu obserwatorów Trzy billboardy za Ebbing, Missouri okazały się przegranym jeżeli chodzi o ilość nagród, choć to najlepsza rola kobieca i drugoplanowa rola męska trafiła do aktorów z obrazu Martina McDonagha. Czy opowieść o romansie mężczyzny-ryby z niemą kobietą zapisze się w annałach kina bardziej od czarnej komedii matce szukającej sprawiedliwości po morderstwie córki – to okaże się po latach. Na pewno cieszy fakt, że aż trzy filmy walczące o najważniejszą nagrodę podczas Oscarów (łącznie z Lady Bird) miały kobiety w rolach głównych i to ich historie opowiadały. A Kształt Wody to może wyborem niepopularnym, ale wielu ludzi krytykujących go (choćby z mojego otoczenia) nigdy go nie widziała! To na pewno jeden z najdziwniejszych filmów w historii Oscarów, ale też wspaniale uczący tolerancji. I takie lekcje to ja poproszę!

Drugim filmem, który po obrazie Del Toro zgarnął najwięcej nagród – była Dunkierka Christophera Nolana. Trzy Oscary przypadły mu w tzw. kategoriach technicznych (montaż, dźwięk, montaż dźwięku) doceniając perfekcyjną egzekucję pomysłów reżysera. Dwie statuetki, oprócz Trzech billboardów…, zgarnęły filmy Coco (najlepsza animacja i piosenka), Czas mroku (aktor i charakteryzacja) oraz Blade Runner 2049 – doceniono efekty specjalne i zdjęcia autorstwa Rogera Deakinsa. Operator, w krótkiej i prostej mowie, powiedział to, czego zazdrości mu pewnie wielu: kocham swoją pracę. Oby więcej takich momentów, Roger!

Oto pełna lista laureatów:

NAJLEPSZY FILM: Kształt wody

Pozostałe nominacje:

Czas mroku

Czwarta władza

Dunkierka

Lady Bird

Nić widmo

Tamte dni, tamte noce

Uciekaj!

Trzy billboardy za Ebbing, Missouri


NAJLEPSZY AKTOR PIERWSZOPLANOWY: Gary Oldman (Czas mroku)

Pozostałe nominacje:

Daniel Day-Lewis (Nić widmo)

Timothee Chalamet (Tamte dni, tamte noce)

Daniel Kaluuya (Uciekaj!)

Denzel Washington (Roman J. Israel, Esq.)


 NAJLEPSZA AKTORKA PIERWSZOPLANOWA: Francse McDormand (Trzy billboardy za Ebbing, Missouri)

Pozostałe nominowane:

Meryl Streep (Czwarta władza)

Margot Robbie (Jestem najlepsza. Ja, Tonya)

Sally Hawkins (Kształt wody)

Saroise Ronan (Lady Bird)


 NAJLEPSZY AKTOR DRUGOPLANOWY: Sam Rockwell (Trzy billboardy za Ebbing, Missouri)

Pozostali nominowani:

Richard Jenkins (Kształt wody)

Willem Dafoe (The Florida Project)

Woody Harrelson (Trzy billboardy)

Christopher Plummer (Wszystkie pieniądze świata)


NAJLEPSZA AKTORKA DRUGOPLANOWA: Allison Janney (Jestem najlepsza. Ja, Tonya).

Pozostałe nominowane:

Octavia Spencer (Kształt wody)

Laurie Metcalf (Lady Bird)

Mary J. Blige (Mudbound)

Lesley Manville (Nić widmo)


NAJLEPSZY REŻYSER: Guillermo del Toro – Kształt wody

Pozostali nominowani:

Christopher Nolan – Dunkierka

Greta Gerwig – Lady Bird

Paul Thomas Anderson – Nić widmo

Jordan Peele – Uciekaj!


 NAJLEPSZY SCENARIUSZ ORYGINALNY: Jordan Peele – Uciekaj!

Pozostałe nominacje:

I tak cię kocham Emily V. Gordon, Kumail Nanjiani

Kształt wody – Vanessa Taylor, Guillermo del Toro

Lady Bird – Greta Gerwig

Trzy billboardy za Ebbing, Missouri – Martin McDonagh


NAJLEPSZY SCENARIUSZ ADAPTOWANY: James Ivory – Tamte dni, tamte noce

Pozostałe nominacje:

Disaster Artist – Michael H. Weber i Scott Neustadter

Gra o wszystko – Aaron Sorkin

Logan: Wolverine – Scott Frank, Michael Green, James Mangold

Mudbound – Virgil Williams, Dee Rees


NAJLEPSZY FILM NIEANGLOJĘZYCZNY: Fantastyczna kobieta

Pozostałe nominacje:

Dusza i ciało

L’insulte

The Square

Niemiłość


NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA I FRYZURY: Czas mroku

Pozostali nominowani:

Cudowny chłopak

Powiernik królowej


NAJLEPSZA PIOSENKA: Remember Me Coco

Pozostałe nominacje:

Mystery of Love Tamte dni, tamte noce

Mighty River – Mudbound

Remember Me Coco

Stand Up For Something Marshall

This Is Me – Król rozrywki


NAJLEPSZA MUZYKA ORYGINALNA: Alexandre Desplat Kształt wody

Pozostałe nominacje:

Dunkierka – Hans Zimmer

Gwiezdne wojny: Ostatni Jedi – John Williams

Nić widmoJonny Greenwood

Trzy billboardy za Ebbing, Missouri – Carter Burwell


NAJLEPSZA SCENOGRAFIA: Kształt wody

Pozostałe nominacje:

Blade Runner 2049

Czas mroku

Dunkierka

Piękna i Bestia


NAJLEPSZE EFEKTY SPECJALNE: Blade Runner 2049

Pozostałe nominacje:

Gwiezdne wojny: Ostatni Jedi

Strażnicy Galaktyki vol. 2

Wojna o planetę małp

Kong: Wyspa Czaszki


NAJLEPSZE KOSTIUMY: Nić widmo

Pozostałe nominacje:

Czas mroku

Kształt wody

Piękna i Bestia

Powiernik królowej


NAJLEPSZE ZDJĘCIA: Roger Deakins – Blade Runner 2049

Pozostałe nominacje:

Czas mrokuBruno Delbonnel

Dunkierka – Hoyte Van Hoytema

Kształt wody – Dan Laustsen

Mudbound – Rachel Morrison


NAJLEPSZY DŁUGOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY: Coco

Pozostałe nominacje:

Dzieciak rządzi

Fernando

The Breadwinner

Twój Vincent


NAJLEPSZY DŹWIĘK: Dunkierka

Pozostałe nominacje:

Baby Driver

Blade Runner 2049

Gwiezdne wony: Ostatni Jedi

Kształt wody


NAJLEPSZY MONTAŻ DŹWIĘKU: Dunkierka

Pozostałe nominacje:

Baby Driver

Blade Runner 2049

Gwiezdne wony: Ostatni Jedi

Kształt wody


NAJLEPSZY MONTAŻ: Dunkierka

Pozostałe nominacje:

Baby Driver

Kształt wody

Jestem najlepsza. Ja, Tonya

Trzy billboardy za Ebbing, Missouri


NAJLEPSZY DOKUMENT KRÓTKOMETRAŻOWY: Heaven is a Traffic Jam

Pozostałe nominacje:

Edith & Eddie

Heroin(e)

Knifeskills

Traffic Stop


NAJLEPSZY DOKUMENT: Icarus

Pozostałe nominacje:

Faces Places

Last Men in Aleppo

Strong Island


NAJLEPSZY FILM KRÓTKOMETRAŻOWY: The Silent Child

Pozostałe nominacje:

Dekalb Elementary

The 11 O’Clock

My Nephew Emmett

All Of Us



NAJLEPSZY KRÓTKOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY: Dear Basketball

Pozostałe nominacje:

Garden Party

Lou

Negative Space

Revolting Rhymes


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

Blog na WordPress.com. Autor motywu: Anders Noren.

Up ↑

%d blogerów lubi to: