Berlinale 2018 – lista laureatów

twarz_srebrny_niedzwiedz_berlinale_2018_large

25.02.2018, Berlin

Sobotni wieczór w Berlinie przyniósł dla polskiego kina czwarty rok z rzędu statuetkę Srebrnego Niedźwiedzia. Podczas dobiegającego końca 68. Festiwalu Filmowego Berlinale Małgorzata Szumowska zdobyła Wielką Nagrodę Jury za film Twarz. To drugi, po Body/Ciało, obraz reżyserki nagrodzony podczas święta kina w stolicy Niemiec.

Film Szumowskiej został znakomicie przyjęty przez krytyków, o czym pisałem w codziennej relacji dla portalu Movies Room. Zaraz potem rozpoczęły się typowania, czy Jury pod przewodnictwem reżysera Toma Tykwera podzieli opinie dziennikarzy. Okazało się, że w ich oczach na najważniejszy laur zasłużył inny film – debiut reżyserski Touch Me Not pochodzącej z Rumunii Adiny Pintiline. Jest to decyzja bardzo kontrowersyjna, ponieważ produkcja ta nie zaliczała się do grona faworytów. Nie spotkała się też z ciepłym przyjęciem krytyki, uzyskując w prestiżowej ankiecie magazynu Screen International zaledwie 1.5 (w skali od 0 do 4). Temu niełatwemu w oglądaniu tytułowi, który bada granice ludzkiej seksualności, o wiele łatwiej powinno być znaleźć dystrybucję po otrzymaniu tak prestiżowej nagrody.

touch_me_not_1

Berlinale kolejny raz udowodniło, że za nic ma podążanie z prądem i zaspokajanie gustów po najmniejszej linii oporu. Nagroda Touch Me Not to manifestacja polityczna i społeczna. Nie tylko reżyser jest kobietą, ale również temat filmu, czyli ludzie pomijani w głównym nurcie, borykający się problemami psychicznymi lub fizycznymi, są jego najważniejszymi bohaterami. W obrazie Adiny Pintiline jest wiele nieprzyjemnych scen, które zmuszają widza do zrewidowania swoich przyzwyczajeń i utartych schematów.

Typowane przez wielu do głównego lauru filmy otrzymały pozostałe Srebrne Niedźwiedzie. Nagroda im. Alfreda Bauera, którą w ubiegłym roku dostała Agnieszka Holland za Pokot, trafiła do Marcelo Martinessiego za Las herederas (The Heiresses). Uhonorowano również urugwajską aktorkę grającą główną rolę w tej produkcji – Anę Brun, natomiast statuetkę dla Najlepszego aktora otrzymał Francuz Anthony Bajon za kreację leczącego się z uzależnienia od narkotyków młodzieńca w La prière (The Prayer). Amerykanin Wes Anderson odebrał laur za Najlepszą reżyserię filmu Wyspa psów – bez wątpienia najbardziej komercyjnego i dla wielu najlepszego tytuły pokazanego w konkursie Berlinale. Nagroda za Najlepszy scenariusz trafia do Manuela Alcalá i Alonso Ruizpalaciosa za film Museo (Museum) z Gaelem Garcią Bernalem w roli głównej.

dovlatov_1

Koprodukowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej rosyjski film Dovlatov, opowiadający o rosyjskim pisarzu Siergieju Dowłatowie, wyróżniony został Srebrnym Niedźwiedziem za kostiumy, które stworzyła na potrzeby obrazu Elena Okopnaya. Wyreżyserowany przez Alekseya Germana Jr. tytuł zdobył też uznanie czytelników gazety Berliner Morgenpost, którzy wybrali go w głosowaniu najlepszym filmem festiwalu. Jeszcze jeden miły akcent polski otrzymaliśmu podczas rozgania nagród sekcji Generation: międzynarodowe jury Generation Kplus wyróżniło krótkometrażowy film animowany Na zdrowie! w reżyserii Pauliny Ziółkowskiej.

Twarz Małgorzaty Szumowskiej trafi do polskich kin na początku kwietnia 2018 roku.

niedzwiedzie_berlinale

Lista laureatów 68. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Berlinale:

Złoty Niedźwiedź za Najlepszy film:

Touch Me Not, reż. Adina Pintiline


Srebrny Niedźwiedź – Wielka Nagroda Jury

Twarz, reż. Małgorzata Szumowska


Srebrny Niedźwiedź – Nagroda im. Alfreda Bauera

Las herederas (The Heiresses), reż. Marcelo Martinessi


Srebrny Niedźwiedź dla Najlepszego reżysera

Wes Anderson, Wyspa psów


Srebrny Niedźwiedź dla Najlepszej aktorki

Ana Brun, Las herederas (The Heiresses), reż. Marcelo Martinessi


Srebrny Niedźwiedź dla Najlepszego aktora

Anthony Bajon, La prière (The Prayer), reż. Cédric Kahn


Srebrny Niedźwiedź za Najlepszy scenariusz

Manuel Alcalá, Alonso Ruizpalacios za Museo (Museum)


Srebrny Niedźwiedź za Najlepsze osiągnięcie artystyczne

Elena Okopnaya, projekt kostiumów w filmie Dovlatov, reż. Alexey German Jr.


Nagroda GWFF dla Najlepszego Debiutu Fabularnego

Touch Me Not, reż. Adina Pintiline; wyróżnienie dla An Elephant Sitting Still, reż. Hu Bo


Nagroda GLASHUTTE ORIGINAL dla filmu dokumentalnego:

Waldheims Walzer, reż Ruth Beckermann


Złoty Niedźwiedź za Najlepszy film krótkometrażowy:

The Men Behind the Wall, reż. Ines Moldavsky


Srebrny Niedźwiedź Nagroda Jury (film krótkometrażowy)

Imfura, reż. Samuel Ishimwe


Nagroda AUDI za film krótkometrażowy

Solar Walk, reż. Réka Bucsi


Krótkometrażowy film nominowany do European Film Awards

Burkina Brandenburg Komplex, reż. Ulu Braun


Nagrody sekcji GENERATION

Kryształowy Niedźwiedź za Najlepszy Film Pełnometrażowy: Les rois mongols, reż Luc Picard; wyróżnienie dla Supa Modo, reż. Likarion Wainaina

Kryształowy Niedźwiedź za Najlepszy Film Krótkometrażowy: A Field Guide to Being a 12-Year-Old Girl, reż. Tilda Cobham-Hervey; wyróżnienie dla Snijeg za Vodu, reż. Christopher Villiers

Grand Prix Międzynarodowego Jury Generation Kplus: Sekala Niskala, reż. Kamila Andini, wyróżnienie dla Allons enfants, reż. Stéphane Demoustier

Nagroda Specjalna Międzynarodowego Jury Generation Kplus: Jaalgedi, reż. Rajesh Prasad Khatri, wyróżnienie Cena d’aragoste, reż. Gregorio Franchetti

Kryształowy Niedźwiedź Młodzieżowego Jury Generation Kplus za Najlepszy film fabularny: Fortuna, reż. Germinal Roaux; wyróżnienie dla Retablo, reż. Álvaro Delgado-Aparicio L.

Kryształowy Niedźwiedź Młodzieżowego Jury Generation Kplus za Najlepszy film krótkometrażowy: Kiem Holijanda, reż. Sarah Veltmeyer; wyróżnienie dla Je fais où tu me dis , reż. Marie de Maricourt

Grand Prix Międzynarodowego Jury Generation Kplus za za Najlepszy film fabularny: Fortuna, reż. Germinal Roaux; wyróżnienie dla Dressage, reż. Pooya Badkoobeh

Nagroda Specjalna Międzynarodowego Jury Generation Kplus za za Najlepszy film krótkometrażowy: Juck, reż. Olivia Kastebring, Julia Gumpert and Ulrika Bandeira. wyróżnienie dla Na zdrowie!, reż. Paulina Ziółkowska


Nagrody Jury Ekumenicznego

Konkurs: In den Gängen (In the Aisles), reż. Thomas Stuber, wyróżnienie: Utøya 22. juli (U — July 22) reż. Erik Poppe

Panorama: Styx, reż. Wolfgang Fischer

Forum: Teatro de guerra (Theatre of War), reż. Lola Arias


Nagordy Jury Dziennikarzy FIPRESCI

Konkurs: Las herederas (The Heiresses), reż. Marcelo Martinessi

Panorama: River’s Edge, reż. Isao Yukisada

Forum: An Elephant Sitting Still, reż. Hu Bo


Nagroda gazety czytelników Berliner Morgenpost

Dovlatov, reż. Alexey German Jr.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s

Blog na WordPress.com.

Up ↑

%d blogerów lubi to: