Becoming Astrid

becoming_astrid_2

Unga Astrid

reż. Pernille Fischer Christensen (Szwecja / Niemcy / Dania)

Przedstawienie na ekranie życia Astrid Lindgren, kochanej na całym świecie autorki książek dla dzieci (Dzieci z Bullerbyn, Pippi Pończoszanka), powinno być łatwe i przyjemne. Pisarka otrzymywała przecież tony listów od dzieci ze Skandynawii na każde urodziny – co widzimy w spajającej klamrą film Unga Astrid sekwencji. Na szczęście Pernille Fischer Christensen nie idzie drogą stawiania pomników i łatwej nagrody. Jej film to próba pokazania niełatwych początków młodej kobiety w purytańskiej Szwecji na początku XX wieku. Próba na tyle udana, że niosąca bardzo pozytywne feministyczne przesłanie produkcja spodobać się powinna masowej publiczności w całej Europie.

becoming astrid 3

Szesnastoletnie Astrid (Alba August) jest drugą z czworga rodzeństwa Ericssonów, chłopskiej rodziny mieszkającej w Vimmerby. Dziewczyna wybija się ponadprzeciętnym talentem i ciągłą kontestancją zastanego systemu, krytykując rodziców za to, że nie pozwalają jej zostać na potańcówce dłużej niż bratu bo jest kobietą, oraz – ku rozpaczy matki – podśmiewającej się z Kościoła. Napięcie w rodzinie jeszcze się pogarsza, gdy podczas pracy jako sekretarka w lokalnej gazecie, której wydawca dostrzegł jej pisarski talent, wplątuje się w romans ze starszym od siebie mężczyzną i zachodzi w ciążę. Aby nie przysporzyć rodzinie wstydu, Astrid zostaje wysłana na kurs stenotypistki do Sztokholmu, a ze względów prawnych będzie musiała urodzić w Kopenhadze. Tam również zostanie jej syn, którym zajmie się matka zastępcza Marie (Trine Dyrholm). Bohaterka nie decyduje się również na ślub z ojcem dziecka i odważnie jak na tamte czasy chce próbować żyć jako samotna, pracująca matka.

becoming astrid 1

Film delikatnie tylko dotyka aspektów pisarskich Astrid, pokazując jej wyobraźnię, talent do opowiadania, rzetelność i dokładność przy redagowaniu tekstów. Ale tak naprawdę lwia cześć Unga Astrid dotyczy kształtowania jej charakteru, jej doświadczeń życiowych oraz tego, co chciała przekazać w swoich najsłynniejszych postaciach. Trafne rysy psychologiczne wykreowanych przez nią bohaterów mają swoje źródło w niełatwym życiu, którego najbardziej dramatycznym momentem była rozłąka z synem, tracenie z nim kontaktu oraz walka o jego odzyskanie. Sceny z małym Lasse, który nie traktuje rodzonej matki jako mamy, zwyczajnie łamią serce. Można oczywiście zarzucić reżyserce, że niektóre motywy są bardzo ckliwe, a ratujący bohaterkę z opresji w pracy Sture Lindgren jest nieskazitelnym księciem w lśniącej zbroi. To jednak tak, jakby zarzucać komedii, że jest zabawna. Film Christensen znakomicie spełnia swoje zadanie, nawet jeżeli momentami wydaje się tylko dobrze wykonanym rzemiosłem. Alba August gra doskonale i pewnie niedłguo zobaczymy ją znowu na dużym ekranie.

Ocena: 7/10

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s

Blog na WordPress.com. Autor motywu: Anders Noren.

Up ↑

%d blogerów lubi to: