Sweet Country

Sweet_Country_lead

Sweet Country

reż. Warwick Thornton

Dwóch weteranów, będących ikonami australijskiego kina w jednym filmie – tylko ta perspektywa powinna przyciągnąć widzów przed ekrany. Sam Neill (Park Jurajski) i Bryan Brown (F/X) nie grają może najważniejszych ról w produkcji Warwicka Thorntona, ale trudno oprzeć się ich magnetyzmowi. Reżyser Samsona i Dalili podejmuje kolejny raz tematykę rozrachunku z brutalną i rasistowską przeszłością Australii, gdzie rdzenni mieszkańcy, traktowani jak niewolnicy przez kolonialistów, zostali niemalże zmieceni z mapy. Choć film silnie odwołuje się do ikonografii Westernu, nie wszystko jest tak oczywiste, jak mogłoby się wydawać.

Sweet_Country_2

Bohaterem jest Sam (Hamilton Morris), Aborygen mieszkający i pracujący u Freda Smitha (Neill), religijnego i sprawiedliwego człowieka, traktującego rdzennych jak równych sobie. Fred, na prośbę Harry’ego Marcha (Ewen Leslie), który zamieszkał w sąsiedniej osadzie, użycza Sama, wraz z żoną i siostrzenicą, by pomogli mu przygotować dom i zagrodę. March jest weteranem wojennym i najwyraźniej lata spędzone na polu bitwy zostawiły rys na jego psychice: jest niestabilny, agresywny i pije na umór. Mężczyzna gwałci żonę Sama (o czym ten dowie się dopiero później) i wyrzuca parę ze swojej posiadłości. Kiedy później trafi na farmę Smitha, gdy ten jest nieobecny, dojdzie do brutalnego incydentu, w wyniku którego Sam zabija Harry’ego w obronie własnej. Dla czarnoskórego mężczyzny oznacza to pewną śmierć i wraz ze swoją partnerką postanawia uciec przed czekającym go linczem.

Sweet_Country_3

W tym rozgrywającym się w latach 20. w północnej Australii filmie Thornton przedstawia różne pokolenia mieszkańców kontynentu, uwikłanych w skomplikowane zależności. Młodsi i starsi, biali i czarni, żyją niemalże w społeczeństwu kastowym, gdzie każdy zna swoje miejsce – jedni są panami, drudzy im służą. Niczym w otwierającym ujęciu filmu – wrzuceni do jednego garnka, z podkręconą temperaturą, w którym musi w końcu zawrzeć. Każde odstępstwo od normy traktowane jest jako zaburzenie pewnego porządku. Najmłodszemu pokoleniu, którego przedstawicielem jest Philomac, czternastoletni czarnoskóry chłopiec, przyjdzie dojrzewać pomiędzy społecznymi przemianami i konfliktem kulturowym rozgrywającym się w tym czasie w Australii. To właśnie z jego perspektywy pokazane są najważniejsze wydarzenia w filmie, jako że w nich leży przyszłość tego narodu.

Sweet Country, jak sugeruje przewrotnie tytuł, jest marzeniem o lepszym świecie, o kraju, w którym żyje się lepiej i dostatniej. Póki co, bohaterowie zmagać się muszą z surową przyrodą i otaczającymi ich zasadami. Smutny w wymowie, doskonale zrealizowany film, gdzie muzykę zastąpiły dźwięki natury, zostanie na długo w pamięci widzów.

Ocena: 8/10

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s

Blog na WordPress.com. Autor motywu: Anders Noren.

Up ↑

%d blogerów lubi to: