White Sun

White Sun Wenecja Venice

White Sun

reż. Deepak Rauniyar

Nepal po wyniszczającej wojnie domowej pomiędzy rojalistami i komunistami. Chandra (Dayahang Rai) wraca do rodzinnej wioski wysoko w górach po dziesięciu latach nieobecności. Były bojownik zjawia się na pogrzeb ojca, sołtysa miejscowości, by dopełnić tradycyjnych obrzędów i kremacji. Bohater spotka się z byłą żoną, której córka myśli, że zjawił się jej biologiczny ojciec, oraz z bratem, z którym poróżniły go polityczne poglądy.

Ciało ojca przetransportowane musi zostać – według obyczajów – do płynącej u stóp góry rzeki, gdzie powinno zostać spalone. W czasie podróży odnawiają się stary konflikty między Chandrą i jego bratem. Mężczyzna, zostawiony tylko ze starszyzną z wioski i kilkoma dziećmi, musi szukać pomocy gdzie indziej. Najpierw rusza do posterunku policji, potem na uroczystość ślubną syna byłego kompana z wojska, na koniec kontaktuje się z mieszkającymi w górach bojownikami.

White Sun Wenecja Venice

Sprawnie opowiedziany film da się interpretować na wielu poziomach, a najważniejszy z nich – warstwa fabularna – jest wystarczająco interesujący, żeby przejąć się bohaterami i dać ponieść historii. Rauniyar porusza temat krwawego konfliktu, który rozdarł kraj na pół. To także dyskusja pomiędzy tradycją i nowoczesnością. Reżyser nie daje tutaj odpowiedzi, nie opowiada się za którąś ze stron. Bardzo humanistyczne, pozbawione ckliwości spojrzenie, powinno przypaść do gustu miłośnikom dobrego, niebanalnego kina spoza naszej strefy kulturowej.

Ocena: 7/10

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s

Blog na WordPress.com.

Up ↑

%d blogerów lubi to: