Super 8

Super 8
Super 8

Super 8

reż. J.J. Abrams

USA 2011

Ten film z rodził się z tęsknoty i ma wypełnić pewną pustkę. Tęsknota za dzieciństwem, czasem niesamowitych odkryć, przygody, wiarą w moce nadprzyrodzone czające się za każdym rogiem. Pustka powstała po końcu „kina nowej przygody”, której niewątpliwym prekursorem był Steven Spielberg u schyłku lat 70. J.J. Abrams, człowiek stojący za sukcesem kultowego serialu „Lost” nie mógł wymyślić lepszego hołdu dla kina swojego mistrza. Spielberg nie tylko jest adresatem owego przesłania, ale i jako producent – współautorem. Obaj twórcy, mimo dzielącego pokolenia, znaleźli wspólny grunt. Jest nim wspomniana tęsknota oraz młodzieńcze doświadczenie każdego filmowca – improwizowane filmy kręcone z grupą znajomych. Ten element jest punktem wyjścia dla fabuły „Super 8”.

Kilku nastolatków w małej miejscowości w stanie Ohio postanawia nakręcić film. Mają do dyspozycji kamerę 8mm (jest rok 1979) i nieograniczoną wyobraźnię. Dwunastoletni Joe (Joel Courtney) angażuje się w produkcję horroru z gatunku zombie, wspierając kolegę o reżyserskich ambicjach oraz kilku jego kompanów. Film to dobry sposób „na dziewczyny”, więc chłopcy zapraszają lokalną ślicznotkę, Alice (Elle Fanning), by była gwiazdą. Podczas kręcenia noncje sekwencji na stacji kolejowej dochodzi do spektakularnego wypadku. Rozpędzony pociąg zostaje wykolejony przez taranującego go pick-upa. Całe zdarzenie rejestruje kamera nastolatków. Kierowca, którym okazuje się miejscowy nauczyciel, każe dzieciakom uciekać i nie mówić nikomu o tym, co zobaczyli, bo grozi im niebezpieczeństwo. Krótko po tym na miejscu zjawia się armia, która przejmuje kontrolę nad okolicą.

Następnego dnia w mieście zaczynają się dziać dziwne rzeczy. Znikają urządzenia elektryczne, linie wysokiego napięcia, silniki samochodów. Joe z przerażeniem odkrywa, że zaginął jego pies. Ale na tablicy ogłoszeniowej odkrywa, że takich przypadków są dziesiątki. Znikają też ludzie, a jedną z tych osób jest Alice. Chłopcy postanawiają wszcząć własne śledztwo.

Film pełen jest motywów żywcem wziętych z produkcji Spielberga. Ojciec Joe jest policjantem samotnie tropiącym potwora („Szczęki”); przeciętni mieszkańcy trafiają na ukrywany przez wojskowych pozaziemski projekt („Bliskie spotkania trzeciego stopnia”); spotkanie z obcymi widziane z perspektywy dzieci („E.T.”). „Super 8” jest też typowym filmem o inicjacji w dorosłość, gdzie bohaterom przychodzi się zmierzyć z prawdziwym życiem. Świetnie wkomponowany w to został motyw ojców samotnie wychowujących swoje potomstwo. Przekonująca gra młodych aktorów oraz stopniowe odkrywanie tajemnicy (co zarejestrowała kamera?) świetnie pracują na wysoką jakość filmu. Może finalnemu produktowi brakuje oryginalności, ale gwarantuje za to wspaniałą podróż do przeszłości. Dziś nie kręci się takich filmów.

(Publikacja: Goniec Polski, sierpień 2011)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

Blog na WordPress.com. Autor motywu: Anders Noren.

Up ↑

%d blogerów lubi to: