Cannes 2014: The Search

20140521-221300-79980607.jpg

Siostra szukająca zaginionego młodszego brata w zawierusze drugiej wojny w Czeczenii. Pracująca dla Unii Europejskiej jako obserwator kobieta, która przygarnia młodego, osieroconego chłopca. Rosyjski nastolatek, którego pobyt w wojsku na zawsze pozbawia niewinności i przetrąca moralny kompas. Michel Hazanavicius splata te trzy historie próbując mowić o ludzkiej naturze, robiąc film polityczny i melodramat w jednym. Nie wychodzi z tego połączenia nic dobrego.
Najbardziej szkoda wątku politycznego. Sięgnięcie do nie tak odległej historii konfliktu w Czeczenii, obnaża bezradność międzynarodowych organizacji, które nie podejmują żadnych decyzji w obliczu masowych morderstw ludność cywilnej pod pretekstem akcji antyterrorystycnzej. Carol (Bérénice Bejo) staje przed Parlamentem Europejskim ze swoim raportem, a siedzący na sali politycy nie mają ochoty się tym zbyt przejmować. Jeden z rosyjskich żołnierzy mówi o kolejnym problemie. Politycy ich ochronią, więc wojsko może robić to, co chce. Szczególnie w kontekście ostatnich wydarzeń na Ukranie jest to stwierdzenie bardzo mocne i odważne.
Reżyser ‚Artysty’ pokazuje też okropności wojny. Młody chłopiec trafiający do armii zostaje w niej zamieniony w bestię gotową na każde okropieństwo. Słowo ‚fala’ mowi jeszcze coś komuś? Długie ujęcia bezsensownego bestialstwa, płonące budynki, przywołują na myśl najlepsze tradycje filmów wojennych. Szkoda tylko, że twórcy nie zdecydowali się pokazać z kim walczą Rosjanie. Tak jednostronne naświetlanie sytuacji kojarzy się tylko i wyłącznie z filmami propagandowymi.
A co z resztą historii? Przejmujące opowieści ofiar konfliktu tracą moc na tle sentymentalnego wątku zagubionego chłopca, którego Carol przygarnia i obdarza uczuciem jak swojego syna. Drewniana Anette Benning jako koordynatorka misji humanitarnej mówiąca komunały wcale nie poprawia sytuacji.
Trwający dwie i pół godziny film traci na braku rytmu opowieści i zbyt długim czasie projekcji. ‚The Search’ ma ambicje być odważnym głosem w sprawach politycznych, a może zostać odebrany tylko jako sentymentalna opowiastka z wojną w tle.

The Search
Reż. Michel Hazanavicius

Ocena: 2/5

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

Blog na WordPress.com. Autor motywu: Anders Noren.

Up ↑

%d blogerów lubi to: