Zapaśnik

Zapomniany przez lata aktor powraca w znakomitej formie w produkcji jednego z najbardziej utalentowanych reżyserów młodego pokolenia. Z zawodowego niebytu Mickey Rourke wyrwany został kilka lat temu pojawiając się w ekranizacji komiksu Franka Millera „Sin City”. Teraz gra pierwsze skrzypce u Darrena Aronofskiego, twórcy „Requiem dla snu” i „Źródła”. Projekt „Zapaśnika” powstawał przez kilka lat i właśnie Rourke był typowany do głównej roli nawet wtedy, kiedy rozmowy z producentami prowadził Nicolas Cage. Na szczęście dla produktu finalnego, Aronofski dopiął swego i udało się zaangażować niegdysiejszego gwiazdora „9 i pół tygodnia” do swojego filmu. Dzięki jego roli wszystko w „Zapaśniku” funkcjonuje niczym w dobrze naoliwionej maszynie.

Randy „Ram” Robinson to starzejący się zawodowy zapaśnik, który najlepsze lata kariery ma już za sobą.  Walcząc w podrzędnych pojedynkach próbuje jakoś związać koniec z końcem i zapłacić zalegające rachunki. Po jednej z takich walk zgłasza się do niego promotor z ofertą, która może zmienić jego życie i przynieść mu znowu chwile chwały, ale przede wszystkim – pieniądze. Pojedynek ma być powtórką legendarnego w latach 80. starcia, które po raz pierwszy w historii wyprzedało Madison Square Garden. Randy przystaje na tą propozycję, ale nie wszystko idzie po jego myśli. Życie na krawędzi, nadużywanie sterydów i alkoholu doprowadziły jego ciało do stanu wyczerpania. Po jednej z mniejszych, ale niezwykle brutalnych walk, Ram dostaje zawału. Operacja wszczepienia bajpasa i werdykt lekarza są jednoznaczne: jego ciało nie zniesie już więcej ani narkotyków, ani wrestlingu. Zawodnik odwołuje swoje następne walki i szuka wsparcia u striptizerki, Cassidy (Marisa Tomei), w której podkochuje się od jakiegoś czasu. Związek z nią komplikuje się, kiedy kobieta decyduje się wycofać ze związku z nim, zasłaniając się zasadą nie spotykania się z klientami. Rozmowa i gorzka wymiana słów z córką, z którą nie widział się przez lata jeszcze pogarszają jego stan psychiczny. Ram rzuca pracę i postanawia doprowadzić zakontraktowaną wcześniej walkę stulecia do skutku, nie zważając na stan swojego zdrowia.

Bez wątpienia najmocniejszą stroną filmu jest postać głównego bohatera, która doskonale zagrana uwiarygadnia całą opowieść. Mickey Rourke nie grał chyba nigdy tak dobrze, ale też nigdy jego postać nie była tak bliska jego prawdziwego życia. Świetnie zarabiający aktor i gwiazdor stracił swoją pozycję w latach 90. przez alkohol, narkotyki i kłótnie z reżyserami. Kolejne lata starał się jakoś przetrwać, angażując się w mało ambitne produkcje tylko po to, żeby móc przeżyć do kolejnej wypłaty. Występując się w filmie Aronofskiego sprawił, że znów zaczęto o nim mówić nie tylko jako o byłej gwieździe, ale o znakomitym aktorze. „Zapaśnik” wyjechał z główną nagrodą z festiwalu w Wenecji. Rourke nagrody za swoją rolę nie otrzymał tylko dlatego, że według regulaminu, ten sam film nie może dostać lauru za główną rolę i najlepszy film. Mówi się o nominacji do Oscara, a więksi optymiści wspominają, że na tym się nie skończy. Sam zainteresowany twierdzi, że nie to jest dla niego ważne. Ważne, że znowu ktoś dał mu szansę i znów mógł pracować robiąc to, co potrafi najlepiej.

Ten surowy, dramatyczny i niezwykle poruszający film poruszył publiczność w Stanach Zjednoczonych oraz widzów na festiwalach filmowych. Są tacy, którzy twierdzą, że to dzieło na miarę „Wściekłego byka” Martina Scorsese. Czy to słowa na wyrost? Warto o tym przekonać się samemu.

reż. Darren Aronofsky

USA 2008

(Publikacja: Goniec Polski, styczeń 2009)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

Blog na WordPress.com. Autor motywu: Anders Noren.

Up ↑

%d blogerów lubi to: